Cees Robben - CRS

Hoofdmenu:

Cees Robben

Cees Robben (Tilburg, 30 mei 1909 - Tilburg, 15 februari 1988), was een in Tilburg geboren kunstenaar, die jaren in Goirle woonde.  Hij tekende het dagelijks leven van de gewone man in prenten, met daaronder een pakkende uitspraak geschreven in het Tilburgs dialect.

Werk en Leven
Robbens eerste prent verscheen op 1 oktober 1953 in het weekblad Roomsch Leven, en na 1 januari 1970 was de Prent te lezen in het Nieuwsblad van het Zuiden, het huidige "Brabants Dagblad". Cees Robben is vooral bekend bij de oudere mensen in Tilburg en omstreken, door zijn wekelijkse "Prent van de week", die elke vrijdag in het Nieuwsblad van het Zuiden verscheen.

De Prenten van de Week hebben een geheel eigen gezicht. Zij vertellen het verhaal van de Tilburgers, uit alle lagen van de bevolking, met de kenmerkende overeenkomst dat ze allemaal hetzelfde Tilburgse dialect spreken. Robben plaatst de personages in de beslotenheid van de woonkamer, het café, de kerk of in de schoolklas. Zelfs na het verschijnen van de laatste Prent van de Week in de krant, zijn veel van de afbeeldingen nog steeds herkenbaar en actueel. De voortdurende belangstelling voor de prenten van Cees Robben blijkt ook uit het verschijnen van alweer het Elfde Prentenbuukske.

De meeste prenten zijn nog getekend met Oost-Indische inkt en een kroontjespen.

Hij heeft nog een tijd lang gestudeerd aan de Tilburgse kunstacademie. Dat was in de jaren 1932 - 1933. De crisis teisterde de Tilburgse bevolking en hij wilde toen graag zijn tekenakte behalen. Over zijn tekenleraar op de kweekschool, Frater Mijnulfus, is hij altijd zeer te spreken geweest. Die man was kritisch en vond dat Robben stopverf-mannetjes tekende en stopgarenlijnen. Het overlijden van zijn vader in juli 1933 maakte een vroegtijdig einde aan zijn luxe studentenbestaan. Hij had in ieder geval nog op 1 augustus 1931 de akte van bekwaamheid voor huis- en schoolonderwijs in het handtekenen verworven.

Toen is hij in 1935 bij de Tilburgse waterleidingmaatschappij gaan werken. Ook toen Robben werkte, tekende hij nog veelvuldig, zijn prenten deden dan ook hun rondes langs de internen van de waterleidings-maatschappij. Daar was iemand die zei, dat hij zijn tekeningen moest publiceren, dit was Noud van de Ven, die naast z'n werk ook bij de Tilburgse voetbalclub Willem II op bestuurlijk niveau functioneerde. Deze bracht hem in contact met de heer Gadella van het toenmalige kerkelijk weekblad Roomsch Leven voor het dekenaat Tilburg en Goirle. Echter zijn tekenactiviteiten waren slechts een hobby van hem, daar het tekenen op zichzelf niet genoeg opbracht voor het onderhoud van een groot gezin. Immers zoals hij zelf zei, "Brood kun je wel tekenen, maar getekend brood kun je niet eten.... dus weg teken-idiaal."

Robben is tweemaal getrouwd geweest, de eerste keer met An van Geelen op 30 april 1940 te Tilburg. Zij overleed echter plotseling op 10 februari 1952, op 38-jarige leeftijd. De moeder van An van Geelen spoorde Robben aan weer snel een vrouw te zoeken, die samen met hem voor het gezin kon zorgen, zij was geen voorstander van lange rouwperiodes, en zo gebeurde het dat Cees Robben op 11 augustus 1953 voor de tweede maal in het huwelijk trad, met Mieke Tielemans.

Van 1957 tot 1981 was hij voorzitter van de Heemkundekring "De Vyver Heertganghen" in Goirle. Hij speurde in de archieven van Tilburg, 's-Hertogenbosch, Mechelen en Brussel. In het begin van de jaren zeventig werd de realisatie van het Goirlese Heemerf ter hand genomen. Met Jan Hoogendoorn hield hij gedurende vele jaren avondvullende voordrachten van verhalen, verzen en anekdotes van folklorische aard over heel Noord-Brabant verspreid.

Op 1 juni 1979 werd hem bij het bereiken van de 70-jarige leeftijd, voor z'n verdiensten voor de Goirlese samenleving de zilveren erepenning aangeboden door het gemeentebestuur. Hij was trots op deze penning, die hij als vijfde ereburger mocht ontvangen. Bij besluit van 18 april 1975 was aan hem uitgereikt de eremedaille in goud, verbonden aan de orde van Oranje-Nassau.

Op 13 januari 1970 stierf Mieke Tielemans, wiens gezondheid de laatste jaren sterk achteruit was gegaan. Voor Cees Robben werd dit een flinke klap, zijn werk en de prent leden daar echter niet onder. Robben vond dit te veel en pleegde een aanslag op zijn gezondheid door zeer onregelmatig te leven, en waar het begrip 'te veel van het goede' vaak van zich deed spreken, hetgeen slopend moet zijn geweest voor zijn lichaam. Half januari 1988 werd Cees Robben opgenomen in het St. Elisabethziekenhuis te Tilburg, een maand later op 15 februari is hij overleden.

Copyright 2015. All rights reserved.
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu